MARIA EEUWIGDURENDE BIJSTAND * TEKST, REGIE ARNE SIERENS * SCENOGRAFIE GUIDO VROLIX * KOSTUUMS LIEVE PYNOO * LICHT, MUZIEK TIMME AFSCHRIFT * PRODUKTIELEIDING KOEN DEMEYERE * SPELERS JOHAN HELDENBERGH, TITUS DE VOOGDT, MARIJKE PINOY * COMPAGNIE CECILIA, ZUIDPOOLTHEATER * 2004 *

Personages * Michel, Mimi, Gabriël * 1 vrouw, 2 mannen en een papegaai *

'Ze hebben mij overal buitengesmeten', zegt Mimi. Ze is nu op zoek naar haar Gabriël met wie ze in Roemenië ooit 'van trouwke speelde'. Gabriël heeft net zitten uitleggen aan zijn maat Michel hoe diep hij in de put zit nadat zijn vrouw hem aan de deur heeft gezet. Aan Michel dan nog, die zelf aan het revalideren is van een duikaccident.


GENTSE PUURTE

ARNE SIERENS GRABBELT MET VERNIEUWEND VOLKSTHEATER IN EEN TON VOL ONELINERS EN KERSTSENTIMENT.

Arne Sierens groeide op in de wijk van de Brugse Poort Brugse Puurte in het Gentse dialect. In dit stuk trekt hij aile registers van de sappige Gentse historie open. Het levert een eenakter als een langgerekte, joviale bulderlach op. Akkoord, het geheel komt wat fragmentarisch over en er schort inderdaad wat met de spanningsboog van het verhaal. Je voelt het al van een kilometer aankomen dat het publiek niet zal weten wanneer te applaudisseren aan het einde. Sierens haalt echter een krachttoer uit door alie personages even karikaturaal als naturel te maken, even larger than life als plots laag-bij-de-gronds.

Zowel de acteerprestaties als de mise-en-scene tillen het geheel op tot een niet te versmaden brok theaterplezier. Marijke Pinoy schuifelt schijnbaar zelfonzeker maar hinnikend als een loopse pony over het theater als Maria ofte 'Mimi', een Roemeense immigrante die op kerstavond op straat is beland en op zoek is naar haar reddende engel. Haar dertienjarige dochter ligt met zichzelf overhoop - je zou voor mlnder met zo'n labiele moeder.

Titus De Voogdt (bekend als de helft van het komische Gentse duo uit Barmans Any Way the WInd Bbws) speelt het eenzame, getrustreerde, depressieve, slecht geklede en klagerige typetje 'Michel van de min drie'. Hij is concierge en manusje-van-alles in een grootwarenhuis, woont nog bij zijn moeder en is half kreupel sinds een bizar ongeval met een scheepsschroef.

En dan Johan Heldenbergh met de flair van een pasja en de branie van circusvolk glijdt hij flamboyant het toneelstuk binnen, gehuld in sen paars fluwelen maatpak: Hij is Gabriel, een amateur-pooier zoals ze alleen in het Glazen Straatje rondlopen. Hij rookt aIs een Turk, heeft de arrogantie van een stadsjoenk, is zo lui als de Belgen en vloekt als een ketter. Gentenaar dus. Met 'Kè honger' breekt hij gesprekken af. ‚Ze heeft van tien negen een lief', grapt hij, terwijl ook zijn hart smelt bij zoveel pure winteravondwarmte.

Een klassieke kerstvertelling, toegegeven, maar dan wel een met boterhammen en hoofdvlees op het menu.'

( Knack november 2004 - Wim smets )


3 LOSERS KLAMPEN ZICH VAST AAN EEN GROOTSE FANTASIE

In de kelder van een shoppingcentrer leven drie mensen met elkaar, afgesneden van het koopgrage publiek. Niet deelnemend aan de consumptiemaatschappij proberen ze elkaar bij te staan in hun struggle for life.

Hoe hun leven verloopt, is opgetekend door de Vlaamse theatermaker Arne Sierens, de meester van het moderne volkstheater. Sierens heeft samengewerkt met Alain Platel en dat leidde tot onder meer Bernadetje en Allemaal Indiaan. Op eigen kracht maakte hij voorstellingen in en over een boksschool voor allochtonen, het wel en wee in een sandwichzaak en nu dus over de krochten van een winkelcentrum.

Michel werkt in die kelder als onderhoudsman en moet zorgen dat de roltrap roit, de lift omhoog en omlaag gaat en dat de temperatuur in de winkels de juiste is. Zijn maat Gabriel is een man van het goede leven, althans zo doet hij zich voor. Een macho met een gevoelig hart en gekleed in een paarsfluwelen pak met gouden sieraden. Mimi is de vrouw in dit kelderleven op -3. 'Ze hebben me overal buiten gesmeten', zegt Mimi en zo'n type is ze: een vrouw die goed doet, maar altijd de verkeerde keuzes maakt.

Drie losers die zich vastklampen aan een grootse fantasie. Ze vertellen elkaar sterke verhalen, halen herinneringen op aan de tijd dat ze door Spanje zwierven en een reis door Roemenie maakten.

De drie acteurs van DAStheater/Theater Zuidpool zijn voortreffelijk op dreef: Johan Heldenberg als de stoere en oprechte Gabriel, de fantastische Titus De Voogdt met zijn tic en Marijke Pinoy als een mooi-verzenuwde Mimi. Aile drie zijn zij soms angstaanjagend getrouw aan hun personage en toch nemen zijn daarvan een juiste afstand. Acteren als balanceren op een koord.

De regisseur Sierens heeft zich behoed voor al te veel sociaalrealisme. Daarvoor zijn de verhalen te absurd en de invallen te verrassend. Bovendien wordt de voorstelling gespeeld op een bevroren speelvlak - het leven als een ijsbaan. Aan het eind van de voorstelling ontbijten ze samen aan een klein tafeltje, met Weense worstjes, filet americain, en Griekse champignons. Zie eens hoe ze de hele wereld binnen handbereik hebben! Prachtig.'

( Hein Janssen - De Volkskrant )

_________